מיתוג אישי באינטרנט – איך מתמודדים עם אזכורים שליליים?
רבים ממבקשי שירות מיתוג אישי באינטרנט מגיעים לאחר שגילו כי חיפוש בגוגל של שמם או של החברה שבבעלותם מניב תוצאות שליליות. בימים אלו, בהם איש אינו עושה צעד מבלי לבחון רשמים באמצעות הרשת לאופי תוצאות החיפוש יש משקל רב ועל כן בשנים האחרונות אנו עדים לתאוצת התפתחות בתחום של מיתוג אישי באינטרנט.
מיתוג אישי הוא שילוב בין יחסי ציבור בדגש על ניהול משברים יחד עם קידום אתרים. מכיוון שאזכורים שליליים יכולים להופיע מסיבות מגוונות – חוסר הבנה, טעות אנוש, נקודות השקפה שונות או מגוון סיבות נוספות יש צורך במעקב אחר הפרסומים מסוג זה וטיפול נאות בהם. הטיפול באזכורים שלילים משתנה לפי סוג האזכור, מיהו האומר, היכן האזכור הועלה, מי וכיצד הגיבו לכך ועד כמה הוא מסכן את המוניטין שלך, והבחירה בין שימוש בכלי קידום אתרים לכלי ניהול משבר נגזרת מכך.
בכדי להתמודד עם אזכורים שליליים במסגרת מיתוג אישי עלינו לדעת ראשית איזה מידע קיים עלינו ברשת. כדאי לעקוב אחר אזכורים המקושרים אלינו בבלוגים, ברשת ובטוויטר באמצעות כלים המוכרים בתחום של קידום אתרים המסייעים לנו לעשות זאת. השלב הבא הוא לקיחת שליטה על תוצאות החיפוש באמצעות מיתוג אישי חכם טקטיקת קידום אתרים מובנה המביאה להגברת הנוכחות החיובית של אזכורים שלנו ברשת.
כאשר מטפלים באזכורים שליליים חשוב שלא להגיב מתוך זעם או התגוננות אלא לתכנן בצורה שקולה ורציונלית את התגובה בכדי לא להלהיט את הסיטואציה ולשקול האם להגיב או לא מלכתחילה. על אף הדחף האינסטינקטיבי לעשות זאת, פנייה ישירה למנועי החיפוש בבקשה להורדת אזכורים שליליים לא תועיל ועל כן כדאי להמנע ממנה, אלא אם מדובר בחשיפת פרטים אישיים שיכולים להוביל לגניבת זהות, חשבון או כספים.
הטיפול באזכורים שליליים דומה מאד לטיפול במשברים. הדרך הנכונה להתמודד עם משבר היא לענות באופן גלוי ופתוח לטענות וליידע לגבי הנכונות לבדוק ולשנות את הבעיות המוצגות במסגרת האזכור השלילי. לעיתים ניתן להפיק תועלת ממצב הנובעת משימוש בכלי קידום אתרים באופן נכון כחלק מהתגובה. כמו בניהול משברים גם כאשר עולה עלייך אזכור שלילי ברשת, כדאי להגיב לו מהר ככל האפשר בכדי לצמצם את זמן העיסוק בו ולא להביא להעלאתו מהאוב לאחר שכבר החל לשקוע, אך לא מהר מדי – יתכן והסיפור ישקע מעצמו מחוסר עניין לקהל הגולשים ועל כן הוא לא יחשב במנועי החיפוש לתוצאה בעלת רלוונטיות גבוהה ולא יפריע לבניית מיתוג אישי.
כלים שונים מתחום קידום אתרים מאפשרים לעקוב אחר ההתפתחויות ולראות האם הן עוברות דרך רשתות חברתיות שונות ולנטר את ההתפשטות באמצעות תגובה מתאימה בכל מקום בו מופיעה הבעיה. מנגד, לא רצוי ליידע כי קיימת בעיה במקומות שאליהם לא הגיעו ההדים. יצירת תקשורת ומענה לטענה היא המפתח לניהול אזכורים שליליים במסגרת מיתוג אישי, קידום אתרים וניהול משברים גם יחד.
אם אותם אזכורים שליליים אינם מהווים השמצה אלא האשמה לגיטימית, רצוי לקחת אחריות, להסביר את הצד שלכם בסיטואציה ולהתנצל. אין אדם או חברה שחפים מטעויות, ועל כן לקיחת האחריות יוצרת מימד חיובי בסיטואציה השלילית. מענה לאזכורים שליליים אפשרי באתרים בהם ניתן לדרג נותני שירות, בפורומים ובקהילות ועל כן חשוב לאתר את הביקורות הללו ולענות להם מהר ככל האפשר כחלק מבקרת נזקים לצמצום הפגיעה במאמצים ליצירת מיתוג אישי חיובי. מבחינת קידום אתרים ניתן להשתמש בכרטיס שנפתח עבורנו באתרים אלו לתועלתנו על ידי בקשה מלקוחות מרוצים להוסיף המלצות על החברה.
הדרך להתמודד עם אזכורים שליליים המהווים פתח לדיבה, היא לדבר עם מנהלי הפורום מהר ככל האפשר ולהבהיר את העמדה. אם מנהל הפורום ישתכנע, הוא יטה בדרך כלל להסיר את הפרסום המשמיץ משום שהאחריות תקפה גם עליו. עם זאת, כדאי לא למהר לערב עורכי דין בסיפור כיוון שהם עשויים להגביר את האנטי כלפיך שהחל בהודעה המשמיצה ולהביא להיפוך תגובה שתחמיר את הבעיה.
אם מדובר באזכורים שליליים שהינם חסרי שחר או בדעה אישית מוטה, אין באפשרותנו לטפל בכך במסגרת מיתוג אישי ואין צורך לקחת אחריות על דברים שלא עשינו. בכדי לדחוק מטה תוצאות מסוג זה עלינו לעבור משיטות ניהול משברים לשיטות קידום אתרים ולהעלות תכנים איכותיים שיהפכו את התוצאות הללו לבעלות רלוונטיות נמוכה יחסית עבור מנועי החיפוש.
במקרים קיצוניים בלבד, בהם הרוב המוחלט של אזכורים בהקשר לשמך או לשם המותג הינם אזכורים שליליים רצוי במסגרת מיתוג אישי לקנות מושגי חיפוש ולהפנות את תנועת הגולשים לדפי נחיתה עם האינפורמציה הרצויה לכך. חשוב לזכור כי הגולשים של ימינו ביקורתיים מאד ויודעים להבחין בניסיונות למניפולציות בקלות, ועל כן אין להשתמש בשיטה זו במסגרת מיתוג אישי אלא כמוצא אחרון ותוך התייעצות עם מומחים בתחום קידום אתרים.
הדרך הטובה ביותר לדחוק אזכורים שליליים במסגרת מיתוג אישי באינטרנט היא באמצעות שימוש בכלי קידום אתרים. אמרה נפוצה אומרת כי הזמן מרפא את הכל, וכך קורה גם בתוצאות חיפוש. במקום להלחם במה שיקבר באופן טבעי במנועי החיפוש לאחר זמן מה כדאי להשקיע מאמצים בהחלפתו בתכנים מקוריים וחדשים במסגרת קידום אתרים, שעשויים לעניין את הקוראים ולתת אינפורמציה רלוונטית וחיובית יותר עבורך.